Колко време трябва да се зарежда акумулатор ?

Зареждането на акумулатор става с помощта на зарядно устройство.Те са различни по вид , но са с един и същ принцип на действие. Колко часа да зареждаме акумулатора ?

Слушали сме. “капацитети” да твърдят, че акумулаторът се зарежда точно за една нощ. Това твърдение не само че не е вярно, но е и опасно за акумулатора.

Времето на зареждане зависи от няколко фактора:
– до каква степен е бил разреден акумулаторът, преди да се включи за зареждане;
– големината на зареждащия ток (амперажът)
– степента на сулфатизация на повърхността на активната маса.
Така например, ако включим за зареждане акумулатор с капацитет 60 амперчаса (Ач) не с максимално допустимия ток от 6 ампера, т. е. 1/10 от капацитета, а с “галещ” плочите десулфатизиращ ток 2 ампера, то естествено времето за зареждане съвсем няма да е “една нощ”. Ако пък сте снели акумулатора от автомобила след по-дълго пътуване, може би ще се зареди напълно само за 2-4 часа. Оставането за зареждане цяла нощ сигурно ще доведе до по-бързото му похабяване.

И не забравяйте, че след изключването на токоизправителя още 2-3 часа в акумулатора има “гърмящ газ”, т. е. не слагайте веднага капачките (капака) и не го монтирайте в автомобила, преди да изтече този срок!

Как да поддържаме акумулатора:

1. Два пъти годишно проверка на заряда с мултицет (от 8 лв) при 2000 оборота, напрежение 13.8 до 14.4 Волта. Съответно проверка на електролира и доливане с ВОДА (дестилирана или дейонизирана).
2. Пестете тока при работа на място. Тогава зареждането е слабо (и на най-луксозните коли).

3. Не въртете стартер повече от 7 секунди и то максимум 2-3 опита през 30 секунди. Ако не пали за толкова имате проблем за отстраняване.
4. През зимата ПРЕДИ палене направете процедура за затопляне. 3 пъти -> 4 секунди дълги / 4 секунди пауза. Ще забележите че след това стартера върти по-енергично. Ако всичко е наред де.

5. Алтернатора през зимата не успява да зареди акумулатора. Добре е поне веднъж преди / по време на зимата да го заредите напълно (мечти ако нямаш гараж и зарядно).
6. Ако си купувате нов акумулатор е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да бъде зареден със зарядно ПРЕДИ експлоатация (никой не го прави вече). Ако го сложите просто така (защото ги дават сухозаредени) остава на 80% капацитет до края на живота си (източник YUASA). Идеалното е да мине 2-3 заряд/разряд цикъла преди монтаж в колата. Ама е скъпо. И бавно. За това никой не го прави. И търговеца ще ви обясни че „няма нужда“ – нали и той иска да продава повече.

7. НЕ ДОПУСКАЙТЕ

Акумулатора да стои разреден в колата при минусови температури. Водата която се образува в клетките замръзва и ги пука. Състаряването е гарантирано. Особено това се отнася за модерните „необслужваеми“ и най-вече за „Калциевите“. Старите са малко по-издръжливи.

8. Винаги си купувайте най-големият акумулатор който може да влезе в гнездото. Малко по-високата цена ще се отблагодари с много по-дълъг живот. Алтернатора ще го зареди – не се плашете от това. Е, все пак не прекалявайте – ако не влиза, не е за вас.
И накрая – цената на акумулатора в днешно време е под тази на един пълен резервоар (поне при мен). Помислете дали си струват някои от предложените методи.